Din försäljning kan sammanfattas i 10 steg.
1. Besök i Er bostad
Att få en professionellt utförd värdering av sin bostad är ett viktigt första steg i försäljningsprocessen.
Tillsammans med dig går vi igenom bostadens skick, utförda renoveringar och mycket mer för att kunna ge dig ett så korrekt värde som möjligt. Med vår gedigna erfarenhet kan du var säker på att vi tagit hänsyn till alla relevanta faktorer. Utöver värderingen får du information om vår mäklartjänst. Vi visar på varför vi har så hög kundnöjdhet som vi har och diskuterar hur ett upplägg för försäljningen av just din bostad kan se ut för att maximera utdelningen av försäljningen. Vi hjälper till med allt från att marknadsföra bostaden till att hantera budgivningen och skriva kontraktet.
Boka en kostnadsfri värdering (muntlig) för en professionellt utförd värdering samt en genomgång av hur vi kan hjälpa dig att sälja din bostad på bästa sätt.
Läs mer om vår höga kundnöjdhet på Reco.se.
2. Styling
Det är ofta de små detaljerna som gör det där lilla extra.
När du väljer att sälja din bostad via Riksmäklaren får du inte bara en kostnadsfri värdering av din bostad utan även en stylingkonsultation med professionell inredare – helt kostnadsfritt.
Vad innebär en stylingkonsultation? Stylingkonsultationen ger dig möjlighet att få tips på saker du själv kan göra för att förhöja det första intrycket av din bostad och öka dess attraktionskraft på potentiella köpare. Detta är särskilt viktigt när det kommer till de bilder som kommer att användas i presentationen av bostaden samt under visningarna. Dessa stylingkonsultationer sker först och främst via personligt möte i ditt hem.
Vi har flera samarbetspartners och någon av dessa kommer gärna hem till dig en dag som passar dig. Skulle du önska ytterligare hjälp för att styla din bostad kan dessa hjälpa dig med en helstyling av bostaden eller hjälpa till med möbler att låna.
3. Fotografering
”En bild säger mer än tusen ord.”
Det är bilderna som väcker nyfikenhet och som gör att potentiella köpare vill veta mer och komma på visningarna.
Vår fotograf Samir eller några av våra samarbetspartners ser till att just din bostads unika kvalitetéer lyfts fram och presenteras på ett snyggt sätt i vår marknadsföring, där bilderna är i fokus. Att en professionell fotograf kommer hem till dig är självklart helt kostnadsfritt.
4. Bostadspresentation
Hur din bostad presenteras är avgörande för hur stort intresse vi sedan får för bostaden i marknadsföringen. På Riksmäklaren lägger vi mycket stor vikt vid detta, då varje bostadsaffär är lika viktig för oss.
Allt det arbete vi gör för att sammanställa din bostadspresentation är helt kostnadsfritt och ingår i vår mäklartjänst.
5. Riksmäklaren Plus
I vårt uppdaterade spekulantregister Riksmäklaren Plus marknadsför vi din bostad och bearbetar spekulanter, för att ge dig så bra start på försäljningen som möjligt.
Genom att visa din bostad som en kommande försäljning i vårt spekulantregister, samlar vi in intresserade köpare som matchar dina krav och önskemål. På så vis ökar vi chanserna att hitta rätt köpare och få din bostad såld till det bästa möjliga priset. Helt kostnadsfritt.
6. Marknadsföring
Vi hittar fler spekulanter med en modern marknadsföringsstrategi. Våra mäklare berättar gärna mer.
Vi ser oss själva som en mediebyrå där du som säljare ska få ut största möjliga exponering. Vi vet hur vi ska hitta köpare till din bostad, vilket vi gör med en effektiv marknadsföring och våra mäklares stora engagemang. Allt för att skapa de bästa förutsättningarna och ge dig bästa möjliga pris för din bostad. Den bästa effekten av marknadsföring nås när flera kanaler kombineras. Vår marknadsföring vänder sig både till de som aktivt söker en bostad och till en bredare målgrupp som inte aktivt söker en bostad. På det sättet kommer vi hitta flera potentiella köpare till din bostad.
7. Visning
Vid visning av din bostad är det dags för mäklaren att skapa en personlig kontakt med de potentiella köparna.
Som säljare väljer du själv, i samråd med din mäklare, om du vill ha öppna eller bokade visningar. Mäklaren lyfter på visningen fram er bostads fördelar och skapar en god stämning.
8. Budgivning, kontraktsskrivning
Trygga budgivningar i samarbete med BUDID. Känn dig trygg vid kontraktsskrivning med kompetenta mäklare som vet vad de gör.
Budgivning
När visningarna har ägt rum börjar mäklaren aktivt bearbeta de spekulanter som varit på visningarna. Mäklarens roll när det gäller budgivningen är att arbeta hårt för att du som säljare ska få ut så högt pris som möjligt för din bostad.
Riksmäklaren samarbetar med BUDID för en trygg och säker budgivning. BUDID är en smart tjänst som kopplar ihop bostadsspekulant, mäklare och bank med målet att förenkla och säkra upp bostadaffären för alla parter. Med smarta och säkra kommunikationslösningar möjliggöra BudID bland annat verifiering av lånelöfte och identitet samt underlättar inför köpekontraktet. Budgivarna känner sig trygga i budgivningen vilket gör att de kan vara beredda att bjuda mer.
Kontraktsskrivning
Mäklarens uppgift är att både du och köparen ska känna er helt trygga med den stora affär som ett bostadsköp är. Vi arbetar kontinuerligt med kompetensutveckling av våra fastighetsmäklare för at de ska kunna tillvarata båda parters intressen på ett professionellt sätt, både vad gäller juridik och etik.
9. Tillträde
Du kan tryggt och enkelt se fram emot tillträdet och låta din mäklare hjälpa dig.
Tillträdesdagen är den dag då köparen ska göra slutbetalningen till dig och du ska överlämna nycklarna till köparen. Inför tillträdet sköter mäklaren all kontakt med banken och hjälper dig att lösa eventuella lån.
10. Mäklaren genom livet
För oss är fastighetsmäkleri en livsstil och ett förtroendeuppdrag som ger oss möjlighet att göra det vi älskar mest av allt. Att göra kunder nöjda och hjälpa människor till en ny bostad i livets alla skeden.
Försäljningen av din bostad är klar. Vi hoppas att du är nöjd och ser fram emot att höra ifrån dig framöver oavsett om det gäller värdering, frågor eller ny försäljning.
Riksmäklaren – Mäklaren genom livet